Tuesday, April 2, 2019

TAJUK 5 : PENGURUSAN BILIK DARJAH


TAJUK 5 : PENGURUSAN BILIK DARJAH
PENGENALAN
            Pengurusan bilik darjah merupakan kebolehan guru untuk mengawal murid-murid bagi memastikan proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan lancar. Pengurusan bilik darjah juga ialah proses yang melibatkan penyusunan fizikal sesebuah bilik darjah, galakan komunikasi dan interaksi antara murid. Bilik darjah ialah pesekitaran pembelajaran yang merangkumi aspek murid, guru, ruang dan alat pembelajaran. Menurut Guey R. Lefroncis (1990), pengurusan bilik darjah merujuk kepada sesuatu konsep yang komprehensif untuk pelbagai aktiviti guru yang dirancang. Hal ini bertujuan untuk memudahcarakan pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.
ISI-ISI PENTING
            Pengurusan bilik darjah terbahagi kepada 5 bahagian iaitu aktiviti pengajaran berkumpulan, aktiviti pengajaran individu, pusat pembelajaran, pengurusan sumber dan penyediaan bahan pengajaran.
Aktiviti Pengajaran Berkumpulan
ü  Menurut L.M.Smith, pengajaran berkumpulan merupakan unit sosial yang terdiri daripada beberapa individu yang berinteraksi di antara satu sam lain dan saling bergantung di antara mereka.
ü  Pengajaran secara berkumpulan merupakan satu kelompak atau pasukan yang mengandungi beberapa orang murid yang bertingkah laku sama terlibat dalam proses pembelajaran.
Tujuan Aktiviti Pengajaran Berkumpulan
Þ    guru dapat mengenalpasti tahap kefahaman pelajar
Þ    dapat membina softskill dalam diri pelajar
Þ    pelajar lebih selesa untuk bertanya soalan kepada rakan
Þ    pelajar yang mahir dapat membantu pelajar yang kurang mahir

            Terdapat beberapa cara kumpulan dibentuk. Antaranya ialah dengan minat pelajar dalam sesuatu bidang. Misalnya, guru boleh klasifikasikan pelajar mengikut hobi pelajar ataupun subjek kegemaran pelajar. Selain itu, kumpulan juga dibentuk melalui kebolehan dan keupayaan pelajar. Sebagai contoh, pelajar yang mempunyai kebolehan memimpin akan mengetuai satu kumpulan dan pelajar yang mempunyai keupayaan untuk sesuatu perkara akan memasuki ke kumpulan yang sama. Kumpulan juga dapat dibentuk melalui persahabatan pelajar. Hal ini kerana, pelajar akan lebih selesa jika berkumpulan dengan sahabat mereka. Cara ini sering diguna pakai oleh pelajar-pelajar di sekolah mahupun di universiti.
Aktiviti pengajaran individu
Aktiviti pengajaran individu merupakan aktiviti yang berasaskan kepada kebolehan dan prestasi individu. Hal ini kerana, dengan menfokuskan kepada seorang individu, guru dapat menilai dengan lebih tepat kebolehan dan potensi individu tersebut. Secara ringkasnya, aktiviti pengajaran individu ini bertujuan untuk memperkembangkan potensi individu. Selain itu, aktiviti ini dapat membantu individu yang kurang mahir dalam sesuatu pelajaran.
Pusat Pembelajaran
Pusat pembelajaran merupakan suatu ruang di dalam bilik darjah yang dilengkapi dengan pelbagai bahan dan dihias mengikut kreativiti guru dan pelajar. Tujuan ruang pembelajaran ini diadakan adalah untuk menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran secara formal atau tidak formal. Sebagaimcontoh, di sesebuah tadika, terdapat beberapa sudut untuk kanak-kanak itu belajar secara formal atau tidak formal. Antaranya, terdapat sudut bacaan ABC, sudut agama dan sudut kreativiti kanak-kanak tersebut. Ruang ini bebas untuk meletakkan apa-apa jenis pembelajaran.
Pengurusan Sumber
Pengurusan sumber merupakan satu proses memilih, menyusun, mengguna dan menyimpan bahan serta alat supaya proses pengajaran dan pembelajaran sempurna. Ianya juga dapat mewujudkan suasana dan persekitaran pendidikan yang mencabar serta menimbulkan minat dan semangat untuk murid belajar. Sebagai contoh ialah buku-buku, komputer dan sebagainya.
 Penyediaan Bahan Pengajaran
 Bahan pengajaran merupakan apa-apa sahaja bahan yang digunakan dalam pengajaran merangkumi alat dan isi pelajaran yang digunakan oleh guru dan pelajar. Sebagai contoh, bahan-bahan fotostat, slaid, video dan sebagainya. Antara tujuan penggunaan bahan pengajaran ini adalah untuk membantu guru dalam menjelaskan apa yang hendak diajar. Misalnya, semasa guru mengajar subjek pendidikan seni, guru perlu menunjukkan beberapa hasil seni bagi memastikan pelajar jelas dengan ajarannya. Selain itu, bahan pengajaran dapat membantu pelajar memahami apa yang diajar. Bahan pengajaran juga dapat menarik minat pelajar. Contohnya, subjek sejarah merupakan subjek yang pelajar kurang gemari kerana subjek tersebut berdasarkan fakta. Jadi guru boleh menggunakan bahan pengajaran seperti slaid atau video yang menerangkan pembelajaran subjek tersebut dengan lebih menarik.

KESIMPULAN

            Oleh yang demikian, setiap guru perlulah mengetahui maksud pengurusan bilik darjah secara mendalam dan cara untuk menguruskannya. Hal ini dapat membina sebuah organisasi yang baik di dalam bilik darjah. Guru juga haruslah bijak dalam memikirkan pelbagai cara untuk mengatasi masalah disiplin yang sering berlaku di dalam bilik darjah.



No comments:

Post a Comment

GAMBAR AHLI KUMPULAN 6

Dari kiri, Fatimah Hamizah Binti Abdul Shukor ( D20181083523), Fatin Binti Itam (D20181083021), Mohamad Jalil Hakimi Bin Hassan (D2018...