Tuesday, April 2, 2019

TAJUK 8 : PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN


TAJUK 8 : PENGURUSAN TINGKAH LAKU DAN DISIPLIN


PENGENALAN
Tingkah laku menurut Lahey (2009) bermaksud perbuatan yang terhasil kesan daripada pemikiran dan emosi seseorang padasuatu masa tertentu. Setiap tingkah laku yang berlaku adalah disebabkan oleh emosi seseorang pada ketika itu dan cara dia berfikir semasa suatu emosi itu mengganggu dirinya. Manakala menurut Dreikurs (1968) pula menyatakan bahawa terdapat empat sebab mengapa murid melakukan salah laku di sekolah adalah untuk mendapatkan perhaitan, kuasa, membalas dendam dan kurang keyakinan diri.
Terdapat tiga jenis tingkah laku yang diketengahkan oleh Akhiar dan Shamsina (2012) iaitu tingkah laku disruptif di mana ianya adalah perlakuan yang disengajakan oleh murid seperti pertengkaran, kecerewetan dan menyibuk dengan hal yang tidak penting sehingga menghalang proses pengajaran dan pembelajaran. Tingkah laku seterusnya adalah tingkah laku distrukif di mana pelajar merosak, mencedera, membahayakan dan mengakibatkan kerugian diri sendiri atau harta benda sekolah. Tingkah laku terakhir adalah tingkah laku kebergantungan yang mana murid terlalu mengharapkan sokongan daripada ibubapa atau guru-guru.
Masalah tingkah laku pelajar selalunya akan diuruskan oleh guru disiplin. Walau bagaimanapun, guru kelas dan rakan sebaya juga haruslah memainkan peranan supaya tidak berlakunya masalah disiplin yang berat di sekolah untuk mengekalkan persekitaran sekolah yang selesa dan selamat untuk pelajar.
ISI PENTING
PENGURUSAN DEVIAN DAN SALAH LAKU
Jenis-jenis Devian:
  • Inovasi

(memenuhi matlamat dengan cara yang salah)
Contoh: Pelajar meniru dalam peperiksaan untuk dapatkan markah yang tinggi
  •  Ritual

(Tindakan mengulang-ulang suatu perbuatan)
Contoh: Pelajar mengulang-ulang tingkah laku kecewa dengan sesuatu
  • Undur

(Melakukan alternatif lain setelah tidak berminat dengan matlamat asalnya)
Contoh: Pelajar ponteng sekolah kerana kecewa dengan pelajarannya
  • Menentang

(Menolak matlamat persekolahan dengan menggantikan dengan matlamat lain)
Contoh: Datang sekolah bukan untuk belajar tetapi mencuri
Cara menangani devian pelajar:
  • Pastikan kebenaran salah laku yang dilakukan pelajar.
  • Buat siasatan sebagai bukti pelajar melakukan kesalahan
  • Kuatkuasakan peraturan sedia ada berkaitan salahlaku pelajar di sekolah
  • Guru kelas dan pihak pentadbiran perlu bagi tumpuan khusus kepada pelajar yang melakukan devian
  • Kenakan hukuman yang adil, memberikan pengajaran kepada pelajar dan tidak merugikan pelajar
  • Maklumkan kepada ibubapa berkaitan perilaku devian pelajar
  • Rekod kesalahan pelajar dan maklumkan kes-kes serius kepada PPD

 Pengenalan SSDM
  • Sistem E-SSDM v2.0 merupakan penambahbaikan sistem SSDM sedia ada.
  • Sistem ini mementingkan Amalan Baik sebagai usaha menggalakkan amalan nilai-nilai murni dalam kalangan murid-murid yang bakal mencorakkan Negara pada masa hadapan.
  • Dengan memasukkan elemen mata (markah) dalam sistem ini, status sahsiah seseorang murid boleh dinilai dan dibantu ke arah kecemerlangan budi pekerti.

Tujuan SSDM
  • Membantu pihak sekolah dalam proses penentuan hukuman supaya selaras dengan Surat Pekeliling Ikhtisas serta peraturan-peraturan sedia ada.
  • Membantu pihak sekolah dalam memantapkan pengurusan disiplin selaras dengan perkembangan dunia teknologi maklumat dan komunikasi.
  • Memastikan murid-murid yang melakukan kesalahan disiplin dibantu sepenuhnya oleh Guru Bimbingan dan Kaunseling
  • Menjalin rangkaian kerja yang jelas antara guru-guru, Ketua Guru Disiplin / GPK HEM, Pengetua, Guru Bimbingan dan Kaunseling, murid-murid dan penjaga.
  • Sebagai pangkalan data disiplin murid dengan penyediaan pelbagai bentuk laporan.

Peranan Dan Tugas
Guru
  • Melaporkan Kes salah laku dan Amalan Baik

Ketua Guru Disiplin / GPK HEM
  • Menentukan kesahan kes dan mencadangkan tindakan
  • Memberi ruang ‘membela diri’ kepada murid
  • Menjalankan mesyuarat Lembaga Disiplin untuk menetapkan hukuman
  • Memantau laporan dan melaksanakan langkah intervensi / program peningkatan sahsiah

Pengetua
  • Sama ada bersetuju dengan tindakan yang dicadangkan, atau meminda tindakan, dan membuat pengesahan
  • Memantau laporan dan melaksanakan langkah intervensi / program peningkatan sahsiah

Guru Unit BimbingandanKaunseling
  • Melaksanakan proses bimbingan dan kaunseling terhadap murid-murid yang melakukan kesalahan
  • Memantau laporan dan melaksanakan langkah intervensi / program peningkatan sahsiah

KESIMPULAN
Dapat disimpulan bahawa, pengurusan tingkah laku dan disiplin adalah sangat penting dan harus dititikberatkan di sekolah untuk memastikan masalah disiplin di sekolah terkawal dan tidak berlakunya masalah disiplin yang berat. Nama baik sekolah juga dapat dijaga dan dipandang tinggi oleh masyarakat kerana berjaya melahirkan pelajar yang bermoral tinggi.

No comments:

Post a Comment

GAMBAR AHLI KUMPULAN 6

Dari kiri, Fatimah Hamizah Binti Abdul Shukor ( D20181083523), Fatin Binti Itam (D20181083021), Mohamad Jalil Hakimi Bin Hassan (D2018...