Tuesday, April 2, 2019

TAJUK 10 : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA


                                     TAJUK 10 : PENGURUSAN PELBAGAI BUDAYA 

PENDAHULUAN
Menurut kamus dewan, perkataan “Pengurusan” didefinisikan sebagai pengarajan dan pengawalan pengelolaan, penyelenggaran. Dengan kata lain, pengurusan boleh didefinisikan sebgai sebarang gabungan kemahiran-kemahiran berkaitan dengan pentadbiran, perancangan, pengelolaan, pengarahan, pengawalan, pengurusan bajet, kepemimpinan dan penilaian dalam konteks perkhidmatan. Antara fungsinya termasuk merancang, menyediakan bajet, mengawal, mengarah, mengelola, menyediakan jadual, membuat keputusan dan menilai. Manakala, bagi perkataan “Budaya” pula, terdapat banyak definisinya yang dikemukakan, antaranya ialah kemajuan fikiran, akal budi (cara berfikir, berkelakuan dan sebagainya)

Malaysia sering dikenali sebagai sebuah negara yang mempunyai masyarakat berbilang bangsa dan kaum oleh kebanyakkan negara di bumi ini. Dengan adanya kepelbagaian rumpun ini maka wujudlah kepelbagaian budaya yang sukar dinafikan dalam sesebuah negara seperti Malaysia yang lahir dari kelompok masyarakat yang berbilang etnik iaitu Melayu, Cina, India yang merupakan kaum majoriti di Malaysia manakala masyarakat pribumi Sabah dan Sarawak serta orang asli dan kaum-kaum lain menjadi kaum minoriti di Malaysia ini. Setiap etnik mempunyai budaya yang berbeza-beza yang diwarisi dari nenek moyang mereka yang terdahulu. Walaupun Malaysia hidup dengan bervariasi kaum, budaya dan etnik namun Malaysia merupakan sebuah negara yang aman dan damai kerana setiap penduduknya telah di ajar untuk menghormati agama dan budaya dari kaum yang lain melalui rukun negara yang dibentuk untuk menyatupadukan penduduk. Namun dalam konteks pendidikan, kepelbagaian budaya tidak hanya dilihat dari segi ras, etnik dan adat budaya sahaja bahkan ia juga telah merangkumi skop yang lebih meluas seperti ilmu pengtahuan, kepercayaan, keseniaan, tatsusila, undang-undang, adat resam dan juga lain-lain kebolehan dan kebiasaan yang diperolehi oleh manusia sebagai anggota masyrakat di Malaysia. Bukan itu sahaja kepelbagaian budaya juga boleh dikaitkan dengan budaya di dalam bilik darjah. Kepelbagaian budaya di dalam bilik darjah boleh dilihat dari aspek pelajar rajin dan pelajar malas, bijak dan kurang bijak, memberi perhatian dan tidak memberi perhatian serta pelbagai contoh yang lain.

ISI-ISI PENTING

1. Budaya di dalam bilik darjah

Dari segi aspek fizikal, bilik darjah perlulah dilengkapi dengan meja dan kerusi yang sesuai dan mencukupi untuk murid serta boleh diubahsuai mengikut keperluan aktiviti. Murid juga perlulah dibahagi dalam kumpulan yang sama, walaupun terdiri daripada etnik yang berbeza. Hal ini demikian bagi menyusun atur semula tempat duduk murid dalam bilik darjah supaya terdapat kesamarataan taburan di antara murid-murid dari pelbagai kumpulan etnik dan tidak hanya satu kumpulan etnik sahaja dikelompokkan dalam satu kumpulan. Apabila ada perbincangan secara berkumpulan atau aktiviti lain yang melibatkan pembentukkan kumpulan, maka aktiviti tersebut akan terdiri daripada pelbagai kaum etnik. Secara tidak langsung kepelbagaian kumpulan etnik dalam satu-satu kumpulan dapat mewujudkan serta memupuk satu suasana mesra budaya. Pembelajaran dalam persekitaran fizikal yang mesra budaya. Tegasnya pembelajaran dalam persekitaran fizikal yang mesra budaya akan merangsang pelajar untuk menimba ilmu secara berkesan.

2. Budaya dengan guru

Kesedaran guru terhadap kepelbagaian budaya yang terdapat dalam sesebuah bilik darjah mempengaruhi strategi pengajaran dan pembelajaran.
Penggunaan pelbagai kaedah pengajaran dan teknik pembelajaran yang sesuai amat penting bagi memastikan kefahaman dan penerimaan pengetahuan murid yang terdiri daripada pelbagai budaya adalah jelas dan tepat. Masalah dari aspek bahasa dan pertuturan boleh menimbulkan kekeliruan maklumat sebenar yang ingin disampaikan oleh guru. Kepekaan guru terhadap murid yang mempunyai masalah berbahasa amat dituntut. Perhatian yang wajar perlu diberikan kepada mereka yang mempunyai masalah bahasa dan bertutur. Guru perlu menggalakkan murid-murid yang lemah bertutur terutamanya murid Cina dan India supaya kerap berinteraksi dan berkomunikasi dengan murid Melayu untuk memantapkan lagi pertuturan mereka.

3. Budaya dengan masyarakat
Pelbagai usaha telah dilaksanakan oleh ramai pihak sama ada pihak kerajaan mahupun badan bukan kerajaan (NGO) bagi mewujudkan dan memupuk perpaduan yang harmonis dalam kalangan masyarakat Malaysia. Tidak dapat dinafikan bahawa pemupukan nilai yang baik dan menghormati budaya kaum lain dalam kalangan masyarakat haruslah bermula daripada peringkat akar umbi lagi. Justeru, guru-guru sekolah rendah haruslah memainkan peranan yang besar bagi membentuk dan memupuk nilai-nilai sosial yang positif di dalam jiwa setiap muridnya tanpa mengira bangsa dan agama. Pendidikan di awal usia murid-murid mampu mencorakkan dan melahirkan masyarakat yang berupaya bekerjasama dan bertoleransi bagi membangunkan negara sebagai satu masyarakat dan organisasi yang utuh bukan sahaja dari aspek luaran malah dari pelbagai aspek yang lain.

KESIMPULAN
Sebagai kesimpulan, keberkesanan pengajaran dan pembelajaran akan terus meningkat standing dengan mutu pendidikan di Negara-negara maju yang lain. Budaya sekolah dan iklim sekolah merujuk kepada sejumlah nilai, budaya, praktis-praktis keselamatan dan struktur organisasi di sekolah yang mempengaruhi dan memberi kesan kepada proses pembentukkan tingkah laku dan keselamatan di sekolah. Kaedah pengajaran dan pembelajaran (PnP), keterbukaan dan bentuk hubungan yang wujud antara pentadbir, guru, ibu bapa dan pelajar menyumbang kepada pembentukkan budaya sekolah. Walaubagaimanapun, budaya sekolah dan iklim sekolah adalah dua bentuk yang saling berkaitan.




RUJUKAN
Budaya bilik darjah. Laman sesawang http://faizahembi.blogspot.com/2013/04/bilik-darjah-mesra-budaya.html. Dicapai pada 26 Mac 2019.

No comments:

Post a Comment

GAMBAR AHLI KUMPULAN 6

Dari kiri, Fatimah Hamizah Binti Abdul Shukor ( D20181083523), Fatin Binti Itam (D20181083021), Mohamad Jalil Hakimi Bin Hassan (D2018...