TAJUK 9 : PENGURUSAN
BIMBINGAN DAN PENASIHAT
PENGENALAN
Bimbingan dan penasihatan merupakan perkara
yang perlu dititikberatkan oleh sekolah. Hal ini kerana, dengan adanya bimbingan
dan penasihat, masalah-masalah yang dihadapi oleh pelajar disekolah dapat dikongsikan
dengan guru. Secara tidak langsung hubungan antara guru dan murid dapat dieratkan
dan dapat mengurangkan bebanan masalah murid.
Bimbingan adalah satu proses membantu individu
atau kelompok pada bila-bila masa untuk mengembangkan kapasiti mereka agar
dapat membuat pilihan yang bijak dari aspek peribadi, sosial, akademik, kerjaya
dan sebagainya semi masyarakat amnya dan individu khasnya.
Bimbingan juga adalah proses untuk membantu
individu memahami dirinya dan dunia sekelilingnya supaya ia boleh menggunakan kebolehan,
keupayaan dan bakat yang ada dengan sepenuhnya. Bimbingan adalah merupakan bantuan
atau pertolongan yang diberi kepada pelajar-pelajar biasa atau yang normal yang
mengalami P&P mental, sosial, intelek, fizikal, emosi, kejiwaan dan kerohanian.
Bimbingan juga merupakan proses pembentukan maklumat dan nilai individu itu sehingga
dia dapat menentukan tindakan yang wajar di ambil pada masa sekarang dan pada
masa hadapan.
Manakala kaunseling pula merupakan
proses untuk membantu perhubungan berdasarkan prinsip-prinsip psikologi yang
dilaksanakan oleh kaunselor berdaftar mengikut kod etika kaunseling untuk mencapai
suatu perubahan. Kemajuan dan penyesuaian yang holistik, baik dan sukarela pada
diri klien supaya perubahan, kemajuan dan penyesuaian itu akan berterusan sepanjang
hayat klien. Menurut Persatuan Kaunseling
Amerika pula, kaunseling merujuk kepada aplikasi
prinsip-prinsip kesihatan mental, psikologi atau perkembangan manusia serta strategi
intervensi kognitif, afektif atau tingkah laku bagi menangani isu-isu yang
berkaitan dengan pertumbuhan peribadi, perkembangan kerjaya atau patologi.
ISI
PENTING
Falsafah
Perkhidmatan Bimbingan & Kaunseling
Bahawasanya setiap pelajar mempunyai potensi
yang boleh digembelingkan secara optimum menerusi pengurusan menyeluruh perkhidmatan
bimbingan dan kaunseling yang cekap, berkesan dan beretika dengan berteraskan sumber
dalaman dan luaran bagi melahirkan murid yang seimbang dalam aspek intelek,
jasmani, emosi dan rohani serta beriman dan beramal soleh.
Syarat
Kelayakan Untuk Menjadi Guru Kaunseling
- Mempunyai kelayakan ijazah dalam bidang behavioral science dan kaunseling
- Ada pemilihan dan latihan kaunselor seperti praktikum
- Memerlukan masa dan latihan yang khusus.
HubungKait
Guru Displin Dengan Guru Kaunseling
- Pelajar yang melanggar peraturan sekolah atau yang bermasalah akan berjumpa dengan guru displin terlebih dahulu sebelum berjumpa dengan guru kaunselor.
- Guru displin sahaja dibenar memegang rotan manakala guru kanselor hanya boleh memberikan nasihat.
- Guru displin lebih kepada menghukum pelajar manakala guru kaunselor lebih kepada membimbing dan membantu pelajar.
- Maklumat yang didapati berkaitan dengan pelajar bermasalah oleh guru displin bermanfaat kepada guru kaunselor.
Peranan
Guru Kaunseling Di Sekolah
Perkhidmatan Bimbingan Dan Kaunseling
1)
Sesi
kaunseling
Þ
Sesi
kaunseling individu (kaunseling individu lebih kepada perkara yang bersifat peribadi
dan kerahsiaan)
Þ
Sesi
kaunseling kelompok (sesi kaunseling ini melibatkan sejumlah pelajar yang
mempunyai masalah yang sama atau hamper sama)
2)
Sesi
bimbingan
Þ
Sesi
bimbingan individu (pelajar yang dating bertemu kaunselor hanyalah untuk mendapatkan
bimbingan terutama ingin mengetahui cara belajar yang berkesan)
Pengurusan Dan Pentadbiran
Urusan
dan pentadbiran yang berkaitan dengan bidang Bimbingan dan Kaunseling serta hubungannya
dengan pihak pentadbir sekolah atau agensi luar
Akademik
Kaunselor
bertanggungjawab untuk membantu pelajar untuk mengetahui dan memahami kemahiran
belajar yang meliputi kemahiran belajar yang meliputi kemahiran membaca dan mengambil
nota, pengurusan masa, pengurusan diri, kemahiran mendengar, kemahiran mengingat,
mengulangkaji, menjawab soalan peperiksaan dan menghadapi peperiksaan
Kerjaya
Bidang
kerjaya pula memerlukan kaunselor untuk membantu murid dalam membuat pemilihan cita-cita
terhadap kerjaya
Psikososial Dan Kesejahteraan Mental
Meningkatkan
psikososial pelajar serta meningkatkan tahap kesejahteraan mental pelajar agar
para pelajar dapat menyeimbangkan antara tuntutan untuk meneruskan pembelajaran
di sekolah mahupun di institusi pengajian tinggi kelak melalui program-program
yang berteraskan kepada kerohanian, komunikasi dan sebagainya di sekolah
Kaunseling Keibubapaan
Kaunselor
mendapatkan pandangan dan membantu ibubapa untuk menyelesaikan masalah yang
bersangkutan dengan anak mereka yang bermasalah
Pembangunan Diri
Membantu dan membimbing murid dalam menyelesaikan
masalah diri sendiri dengan cara dan kaedah sendiri mengikut panduan yang telah
diperbincangkan
PendidikanPencegahanDadah/ Rokok/
Inhalan/ HIV/ AIDS
Þ
Membantu
murid agar berupaya berkata tidak serta mengenal dan menjauhi kepada rokok dan dadah
Þ
Pelajar
akan diberikan info berkaitan dengan dadah, rokok, inhalan dan HIV/AIDS
EtikaSebagai
Guru Bimbingan Dan Kaunseling
1. Tanggungjawab terhadap klien
Þ
Hendaklah
menghormati privasi klien dan merahsiakan segala maklumat yang diperoleh semasa
kaunseling melainkan yang membahayakan klien dan orang sekelilingnya
2. Tanggungjawab terhadap rakan profesional
Þ
Bertanggungjawab
untuk mencegah, mendedahkan serta memperbetulkan perlakuan rakan guru
kaunseling yang tidak beretika
3. Tanggungjawab terhadap masyarakat
Þ
Guru
kaunseling juga hendaklah memahami dan menghormati unsure sosio-budaya masyarakat
di mana dia berkhidmat
4. Tanggungjawab terhadap organisasi dan majikan
Þ
Hendaklah
berusaha untuk mengikuti polisi dan prosedur serta meningkatkan kecekapan dan keberkesanan
perkhidmatan organisasinya
KESIMPULAN
Natijahnya, bimbingan dan kaunseling adalah
sangat penting dan perlu dititikberatkan di sekolah. Dengan adanya bimbingan dan
kaunseling, pelajar-pelajar dapat berkongsi masalah bersama guru kaunseling untuk
mengurangkan tekanan perasaan.
No comments:
Post a Comment