Tuesday, April 2, 2019

TAJUK 6 : PENGURUSAN SUMBER


                                           TAJUK 6 : PENGURUSAN SUMBER
PENGENALAN
            Menurut Buck (2010), pengurusan merupakan satu seni untuk melaksanakan proses kerja yang terancang dan dilakukan secara sistematik, mempunyai garis panduan yang tertentu serta teratur. Manakala menurut Henry (1916) pula terdapat 5 aspek penting dalam pengurusan iaitu merancang, mengelola, mengarah, mengawal dan menyelaras. Sumber pula merujuk kepada tenaga dan bahan yang digunakan bagi melaksanakan sesuatu. Oleh itu, pengurusan sumber ditakrifkan sebagai manusia yang mengorganisasikan sumber melalui proses merancang, mengawal dan memimpin bagi mencapai sesuatu matlamat.
            Proses pengajaran dan pembelajaran (P&P)  bukanlah sesuatu yang mudah. Oleh itu, seorang guru perlulah bijak dalam memilih sumber pembelajaran yang akan digunakan semasa P&P. Hal ini bertujuan untuk memudahkan murid-murid memahami topik yang diajarkan oleh guru. Dalam bidang pendidikan, pembelajaran yang berkesan dikaitkan dengan penggunaan sumber yang sesuai seperti sumber yang boleh dilihat, dirasa, disentuh, didengar dan dihidu.

ISI-ISI PENTING
            Pembelajaran berasaskan sumber (PBS) sangat penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran (P&P) kerana murid-murid hanya akan belajar melalui guru mereka sahaja jika tiada sumber pembelajaran yang digunakan semasa P&P. Pusat sumber merupakan salah satu sumber yang sering digunakan oleh guru dan murid-murid. Pusat Sumber Sekolah (PSS) merupakan sebuah tempat yang menyediakan pelbagai bahan pengajaran dan pembelajaran yang boleh digunakan oleh guru dan murid-murid. Misalnya, di PSS terdapat berbagai buku yang boleh digunakan sebagai rujukan.
            Selain pusat sumber, penggunaan bahan maujud juga diklasifikasikan sebagai sumber dalam pengajaran dan pembelajaran. Bahan maujud merupakan bahan konkrik atau bahan sebenar yang boleh disentuh dan dipegang. Sebagai contoh, komputer, alat tulis, bangunan dan sebagainya adalah bahan maujud. Bahan-bahan ini juga dibahagikan kepada tiga jenis iaitu realia awet, spesimen dan realia asli. Penggunaan bahan-bahan maujud ini dapat meningkatkan tahap pemahaman murid-murid mengenai sesuatu perkata.

Jenis-jenis Sumber Pembelajaran
            Terdapat beberapa jenis sumber pembelajaran yang boleh digunakan oleh guru semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Antaranya ialah sumber berasaskan manusia, bahan bercetak, bahan pandang dengar dan sumber berasaskan komputer. Dibawah merupakan contoh-contoh bagi setiap jenis sumber pembelajaran.
Jenis-jenis Sumber
Contoh
Sumber berasaskan manusia
           Rakan sebaya
          Guru
           Pakar bidang
          Pegawai sumber
Bahan Bercetak
         Buku
         Majalah
          Jurnal
          Surat khabar
          Kamus
          Buku teks
Bahan Pandang Dengar
         Mikrofon
           Radio
          Televisyen
           Video
Sumber Berasaskan Komputer
         Disket
         Cakera padat
         Disket video
         Internet


Ciri-ciri Pembelajaran Berasaskan Sumber (PBS)
  • Aktiviti pembelajaran memberi penekanan kepada sumber pendidikan.
  • PBS berhasrat untuk melibatkan pelajar belajar secara aktif.
  • Dengan adanya berbagai pendekatan tentang bahan pembelajaran, kaedah kerja dapat ditingkatkan.
  • PBS memberi peluang kepada pelajar untuk belajar mengikut keupayaan.
  • Dapat mengembangkan keyakinan pelajar dan melatih kemahiran belajar sepanjang hayat.
  • PBS lebih fleksibel dalam penggunaan waktu dan ruang belajar.

Kelebihan Dan Kelemahan Pengurusan Sumber
            Antara kelebihan pengurusan sumber ialah dengan adanya pengurusan sumber seperti pusat sumber, ianya dapat menarik minat pelajar unutk kerap mengunjungi pusat sumber bagi mencari bahan-bahan pembelajaran yang mereka perlukan. Selain itu, pusat sumber dapat memudahkan guru dan pelajar untuk berurusan. Misalnya, jika pelajar perlu berjumpa dengan guru untuk bertanya mengenai pengajaran yang mereka tidak faham, mereka boleh berjumpa di pusat sumber. Seterusnya, pengurusan sumber dapat membantu guru untuk meningkatkan lagi kefahaman pelajar dalam sesautu topik itu.
            Kelemahan pengurusan sumber pula ialah tiada kakitangan perkeranian untuk membantu dalam proses rutin harian di pusat sumber. Hal ini kerana, kebanyakkan pusat sumber diuruskan oleh seorang guru yang dipilih oleh pengetua. Guru tersebut dibantu oleh pelajar-pelajar yang terpilih untuk menjadi pengawas pusat sumber. Hal ini telah mengehadkan masa untuk pelajar melawati pusat sumber. Tambahan pula, pengawas pusat sumber kekurangan latihan dan kepakaran dalam menguruskan pusat sumber. Misalnya, segelintir daripada mereka tidak tahu dimana bahan-bahan diletakkan. Pelajar atau guru perlu mencarinya sendiri.

KESIMPULAN
            Pengurusan sumber dalam bidang pendidikan mampu meningkatkan kefahaman pelajar terhadap pengajaran yang telah diajar kepada mereka. Malahan, guru juga mampu menyampaikan sesuatu pengajaran dengan lebih berkesan berpandukan kepada sumber yang digunakan. Pembelajaran berasaskan sumber juga dapat melibatkan pelajar secara aktif dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Oleh itu, sesuatu pengajaran dan pembelajaran perlulah menggunakan sumber yang betul bagi mendapatkan pembelajaran yang berkesan.

RUJUKAN
Abdul Malek Bilal Sidek (1995) Pengurusan Sumber Pengajaran Dan Pembelajaran. Kuala         Lumpur Darul Fikir Z675 A23 1995
Aslinda (2009), Modul Pengurusan Sumber, 25 Oktober,             http://www.scribd.com/document/53622683/PENGURUSAN-SUMBER-          PEMBELAJARAN
Irdawati Kamaruzaman. (2013). Pengurusan Sumber. Diperolehi Daripada             http://www.slideshare.net/irdawatikamaruzaman/pengurusan -sumber-18409481


No comments:

Post a Comment

GAMBAR AHLI KUMPULAN 6

Dari kiri, Fatimah Hamizah Binti Abdul Shukor ( D20181083523), Fatin Binti Itam (D20181083021), Mohamad Jalil Hakimi Bin Hassan (D2018...