Tuesday, April 2, 2019

TAJUK 7 : STRATEGI PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN


TAJUK 7 : STRATEGI PENGURUSAN BILIK PEMBELAJARAN

PENGENALAN
Menurut Kamus Dewan Edisi keempat, pengurusan didefinasikan sebagai mengendalikan sesuatu perihal agar lebih teratur dan kemas. Umumnya, bilik pembelajaran merupakan bilik darjah dimana tempat berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran antara murid dan pelajar. Dalam konteks pendidikan, pengurusan bilik darjah yang baik boleh menjurus kepada situasi yang lebih baik dan berprosedur sempurna untuk mencapai objektif-objektif aktiviti yang lebih berkesan dan bermakna. Pengurusan bilik darjah ialah suatu aspek yang penting dalam melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas. Keadaan yang selesa dan kemas didalam kelas sangat member kesan kepada pelajar. Hal ini kerana, dengan adanya situasi yang selesa, sudah pasti proses pengajaran dan pembelajaran dapat berlaku dengan baik dan lancar. Keadaan fizikal bilik darjah seperti susun atur kerusi meja pelajar, jadual waktu mata pelajaran dan tugasan, peraturan kelas, kemudahan asas, pencahayaan dan sebagainya seharusnya menggalakkan proses pembelajaran dan pengajaran dalam bilik darjah.
ISI PENTING

KONSEP BILIK DARJAH

DAHULU
Lima hingga enam pelajar duduk di bawah sebatang pokok  besar dan mendengar ajaran seorang guru sudah dianggap satu bilik darjah.Surau atau pondok tempat mengaji juga dianggap sebagai satu bilik darjah.

SEKARANG
Sebuah bilik darjah di bawah jagaan seorang guru dianggap bilik darjah. Padang sekolah yang digunakan oleh pelajar untuk pelajaran pendidikan jasmani juga dianggap bilik darjah. Pada dasarnya, sebuah bilik darjah secara fizikalnya dilengkapi dengan kerusi, meja palajar, meja guru, papan hitam, alat bantu mengajar dan dua puluh hingga tiga puluh pelajar dalam  satu-satu kelas. Bilik darjah terbahagi kepada beberapa jenis, antaranya ialah bilik darjah tradisi, bilik darjah terbuka, bilik darjah bercantum, bilik darjah prasekolah, multimedia dan mata pelajaran khas. Bilik darjah tradisi merupakan bilik darjah yang sesuai untuk PnP yang berpusatkan guru. Hal ini kerana bilik darjah tradisi mempunyai susun atur kerusi dan meja baris demi baris. Aktiviti melibatkan murid dalam proses PnP jarang digunakan.

Bilik darjah terbuka
  •  Aktiviti PdP biasanya dijalankan secara berkumpulan/individu di beberapa tempat di bilik darjah secara serentak.
  • Tiada kurikulum ditetapkan dan kebebasan diberikan kepada murid untuk memilih, merancang, dan melaksanakan aktiviti pembelajaran diminati.
  • Ujian, peperiksaan, dan pemberian markah tidak diutamakan, malah dikurangkan kepada peringkat minimum.
  • Murid-murid bebas untuk memilih kumpulan atau melaksanakan projek secara individu.

Bilik darjah bercantum
  •   Umur murid-murid dalam sesebuah kelas bercantum adalah berlainan, mengikut tahun persekolahan mereka.
  •       Bilangan murid dalam satu tahun persekolahan tidak melebihi 14orang.
  •   Semasa guru mengajar murid dalam satu tahun persekolahan,murid-murid dari tahun persekolahan yang lain akan ditinggalkan untuk menjalankan aktiviti pembelajaran sendiri.
  •    Biasanya melibatkan sekolah-sekolah di kawasan terpencil/pedalaman dengan bilangan penduduk yang tidak ramai.

Bilik darjah prasekolah
  •        Kanak-kanak dalam lingkungan 4-6 tahun.
  •        Tempat melatih kanak-kanak dalam pendidikan asas secara informal.
  •        Kebanyakan aktiviti pembelajaran melibatkan permainan.
  •        Dinding dihiasi dengan gambar/carta/kad berwarna warni.

Bilik darjah multimedia
  •        Dilengkapi dengan computer untuk aktiviti PdP.
  •        Pelajar digalakkan memperoleh maklumat melalui internet.
  •        Strategi PdP adalah berpusatkan pelajar dan bahan.
  •        Guru berperanan sebagai fasilitator.
  •         Interaksi pelajar dengan komputer adalah lebih banyak daripada interaksi sosial.

Bilik darjah mata pelajaran khas
  •        Menjalankan aktiviti seperti amali/projek tertentu.
  •        Bilik darjah dilengkapi dengan alatan yang diperlukan untuk menjalankan aktiviti amali/projek (misalnya sinki,paip air, dan lain-lain).
  •         Meja-kerusi disusun mengikut kumpulan.

Strategi pengurusan bilik darjah
·         Saiz bilik darjah penting kerana ia menjamin keselesaan murid.
·         Ukuran bilik darjah untuk 40 orang murid = 7m x 9 m.
·         Mempunyai ruang yang cukup untuk bergerak dan menjalankan aktiviti.
·         Kerusi dan meja murid (mesti sesuai dengan keadaan fizikal murid)
·         Kerusi dan meja guru
·         Papan hitam/putih
·    Papan kenyataan (Jadual waktu, jadual bertugas, carta organisasi, pelan keselamatan, sudut mata pelajaran,sudut bacaan dan rujukan)

Ciri-ciri keselamatan dalam bilik darjah
  •         Ruang kerja selesa – susun atur perabot
  •         Ruang kerja bersih dan selamat – tiada kesan minyak
  •         Cahaya dan pengudaraan yang cukup
  •         Tempat pengendalian enjin – pengudaraan yang cukup
  •         Sudut pameran/hasil kerja murid
  •         Stor (bilik khas/almari) untuk menyimpan alatan dan bahan
  •         Papan tanda “LARANGAN” “BAHAYA” yang jelas untuk kawasan mesin


Kesimpulan
Dapat disimpulkan bahawa, strategi pengurusan bilik pembelajaran adalah sangat penting dan perlu dititikberatkan oleh guru dan kakitangan sekolah. Hal ini kerana, susunan bilik pembelajaran akan mempengaruhi minat dan tumpuan pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Apabila bilik pembelajaran berada dalam keadaan selesa dan kemas, sudah pasti pelajar dapat focus dan berasa selamat untuk belajar. Interaksi antara pelajar juga dapat ditingkatkan untuk mendapatkan maklumat jika susunan bilik darjah mengikut susunan abad ke 21.

No comments:

Post a Comment

GAMBAR AHLI KUMPULAN 6

Dari kiri, Fatimah Hamizah Binti Abdul Shukor ( D20181083523), Fatin Binti Itam (D20181083021), Mohamad Jalil Hakimi Bin Hassan (D2018...