Tajuk 13: Pengurusan alam
pembelajaran
PENDAHULUAN
Menurut Haji Samsudin
bin Md Noor, pengurusan bermaksud satu proses untuk mendapatkan penyertaan,
kerjasama dari semua ahli dalam mencapai matlamat kumpulan.
Menurut Lee Shok Mee
(1993), alam pembelajaran bermaksud keadaan atau suasana belajar yang dapat
meransang minat belajar kanak-kanak dalam mencapai matlamat perubahan tingkah
laku kearah positif dan daripada tingkah laku kepada tahu.
Menurut Noraisah Ibni
Qasim, pengurusan alam pembelajaran penting bagi memenuhi masa yang
diperuntukkan untuk mengajar, memastikan objektif pembelajaran dan pengajaran
tercapai serta tidak membosankan kerana dapat menarik perhatian pelajar
terhadap pengajaran tersebut.
ISI-ISI PENTING
1. Etika pemakaian guru
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.
6/1985 bertajuk Peraturan Pakaian Guru Di Sekolah/Pensyarah Di Maktab Perguruan,
Politeknik, Lain-lain Pegawai Dan Kakitangan Perkhidmatan Pelajaran Di Pejabat
Pelajaran Daerah Atau Bahagian, Jabatan Pelajaran Negeri Dan Kementerian
Pelajaran bertarikh 9 Mei 1985 ada menyatakan tentang garis panduan pemakaian
guru lelaki dan wanita.
Menurut surat pekeliling ini,
sebagai golongan pendidik, guru-guru dan lain-lain pegawai perkhidmatan
pelajaran sentiasa mencuri tumpuan pelajar dan masyarakat sama ada di dalam
mahupun di luar kawasan sekolah. Golongan ini sememangnya mempunyai pengaruh
yang besar ke atas pendidikan pelajar-pelajar serta masyarakat. Oleh itu,
guru-guru patut mengenakan pakaian yang sesuai dan sewajarnya apabila bertugas
di dalam mahupun di luar sekolah.
Di samping mengenakan pakaian
yang kemas dan bersih, guru-guru perlulah memakai pakaian yang bersesuaian
seiring dengan profesion sebagai seorang pendidik. Ini adalah kerana pakaian
melambangkan disiplin dan imej profesion perguruan itu sendiri. Oleh itu, berikut adalah
peraturan pakaian yang telah ditetapkan.
Guru Lelaki
i - Seluar panjang dan
berbaju kemeja (digalakkan bertali leher) atau 'bush-jacket' atau 'lounge
suit'. Jika berlengan panjang, tangan baju itu hendaklah jangan dilipatkan.
Baju hendaklah dimasukkan ke dalam.
ii - Kasut kulit atau lain-lain
kasut yang sejenis dengannya.
iii - Pakaian baju melayu
lengkap dengan samping, atau pakaian baju yang mirip dalam potongan baju melayu
dan dipakai dengan seluar panjang.
iv - Pakaian baju melayu dengan
kain sarong, 'jeans', 'track suit', seluar pendek, kemeja T/sukan, jersi, kasut
sukan, baju Hawaii, baju batik, selipar, kasut getah dan lain-lain jenis
pakaian yang menjolok mata, tidak boleh dipakai.
Guru Perempuan
i - Pakaian kebangsaan atau
pakaian kaum masing-masing dan lain-lain jenis pakaian yang sesuai dan tidak
menjolok mata.
ii - Kasut kulit, selipar, cerpu
atau yang sejenis dengannya yang mempunyai bentuk yang sesuai dengan pakaian
yang ditetapkan.
iii - Kasut sukan, 'jeans',
'slacks', 'track suit', kemeja T/sukan, jersi, seluar pendek dan apa-apa
pakaian yang menutup muka serta lain-lain pakaian dari jenis kain jarang dan
menjolok mata, tidak boleh dipakai.
2. Kemahiran asas yang
perlu ada pada guru
Terdapat beberapa
ciri-ciri khusus yang perlu dimiliki oleh setiap guru abad ke-21 ini. Antaranya
ialah menguasai sepenuhnya ilmu yang ingin dicurahkan kepada murid. Guru
haruslah menguasai kandungan kurikulum bagi subjek yang akan diajar. Jika guru
kurang menguasai subjek yang diamanahkan, kesannya guru akan tidak bersedia dan
terkial-kial untuk menerangkan sesuatu kandungan dalam subjek yang diajarinya
kepada murid.
Selain itu, guru
perlulah mahir dan berketrampilan dalam pedagogi serta memahami perkembangan
dan menyayangi murid-muridnya. Guru yang mahir dalam menggunakan pelbagai
kaedah dan strategi pengajaran dan pembelajaran yang betul semasa menjalankan
PnP di dalam kelas tentu akan mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih
kondusif dan mesra pelajar. Psikologi pendidikan juga menerapkan kepentingan
bagi seseorang guru untuk faham akan perkembangan muridnya, serta mampu
menyayangi mereka seadanya.
Guru juga perlu
berkemahiran untuk memahami psikologi pembelajaran bagi para pelajarnya. Hanya
dengan memahami bagaimana minat dan respon pelajar ketika belajar, maka akan
membantu seseorang guru itu untuk berfungsi dengan lebih baik sebagai seorang
pendidik. Sebagai tambahan, guru perlu mempunyai kemahiran kaunseling ketika
berurusan dengan pelajar. Kemahiran ini akan dapat membantu pelajar dalam
menangani emosi, masalah sosial dan juga pelbagai lagi perkara yang sering
dihadapi oleh remaja. Kemahiran ini akan menjadi salah satu kelebihan untuk
guru yang memiliki kemahiran kaunseling dalam menangani isu-isu yang berkaitan
dalam dan luar bilik darjah.
Seterusnya, kemahiran asas
lain yang wajar guru miliki ialah cekap dalam menggunakan teknologi terkini.
Hal ini demikian kerana teknologi IT merupakan salah satu ciri penting bagi
guru abad ke-21. Selain daripada murid yang memang semakin mahir dalam
penggunaan gajet dan pelbagai alatan elektronik lain, oleh itu guru juga perlulah
seiring dalam menggunakan kelebihan ini untuk menarik minat pelajar di dalam
kelas. Tegasnya, pembelajaran yang menggunakan LCD dan aplikasi atas talian di
alam maya sudah tentu membawa kelainan kepada suasana pembelajaran di dalam
kelas.
3. Tiga aspek alam
pembelajaran (fizikal, psikososial, ciri-ciri komuniti pembelajaran)
Komponen fizikal termasuklah semua aspek fizikal
seperti bilik darjah, bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran, kemudahan di
dalam dan di luar bilik darjah. Menurut Tessmer
dan Harris (1992), persekitaran fizikal adalah berkaitan dengan sesuatu perkara
yang kita boleh rasa, kualiti deria, dan objek yang kita temui. Antaranya ialah
perabot bilik darjah, ruang, cahaya, kualiti udara dan teknologi, termasuklah
bahan-bahan pengajaran dan kemudahan dalam persekitaran pembelajaran.
Manakala komponen
psikososial pula berkaitan dengan interaksi yang berlaku antara pelajar dengan
pelajar, pelajar dengan guru dan pelajar dengan persekitaran. Persekitaran
psikososial bilik darjah melibatkan guru dan pelajar dan hubungan antara satu
sama lain. Aspek psikososial dalam persekitaran pembelajaran termasuklah
kelakuan dan interaksi pelajar dan guru di dalam bilik darjah tersebut dan
meliputi aspek keselamatan, kesihatan, kemesraan, keceriaan, kawalan disiplin
dan unsur kemanusiaan yang lain. Kedua-dua komponen ini saling melengkapi
antara satu sama lain dalam mencipta dan membentuk satu
persekitaranpembelajaran dan mempengaruhi proses pembelajaran yang berlaku di
dalamnya.
KESIMPULAN
Kesimpulannya,
pengurusan alam pembelajaran ini perlu dititikberatkan oleh para guru supaya
minat para pelajar dapat dipupuk dengan mudah. Selain itu, segala pemindahan
maklumat akan berjalan lancar sekaligus meningkatkan pencapaian para pelajar.
Guru sebagai penggerak
dan pendorong, pembimbing, perancang, pemupuk semangat dan pembentuksahsiah
murid. Dalam memenuhi tanggungjawab ini, guru bukan hanya perlu memilih
strategi pengajaran yang berkesan, malah perlu memberi penekanan terhadap aspek
bahan pengajaran yang dibawa ke dalam bilik darjah ataupon luar bilik darjah.
Pendidikan dilihat
sebagai saluran untuk menyampaikan ciri-ciri masyarakat dan kebudayaan ke dalam
minda generasi muda. Hal ini bersesuaian dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Dalam konteks pendidikan di Malaysia, aspek kebudayaan dan masyarakat perlu
dititikberatkan kerana pelajar secara realitinya hidup dalam masyarakat yang
berbilang kaum, agama dan budaya.
RUJUKAN
Standard pemakaian bagi
seorang guru. Laman sesawang http://www.cikguhailmi.com/2016/01/6-ciri-ciri-guru-abad-ke-21.html.
Dicapai pada 1 April 2019.
Kemahiran tambahan bagi
seseorang guru. Laman sesawang https://www.gpsbestari.com/artikel/rencana/pekeliling-tatacara-pemakaian-guru-lelaki-dan-perempuan-1.775060.
Dicapai pada 1 April 2019.
No comments:
Post a Comment