TAJUK
3 : ORGANISASI DAN KEPIMPINAN
PENGENALAN
Berdasarkan Kamus Dewan
Edisi Keempat, organisasi bermaksud kesatuan yang terdiri daripada beberapa bahagian
dalam sesebuah pertubuhan. Manakala kepimpinan
adalah keupayaan seseorang untuk memimpin sesebuah persatuan melalui teladan. Kepimpinan
pengajaran pula adalah segala tindakan yang wajar dilakukan bagi memperkembangkan
potensi dan menarik minat setiap palajar.
Organisasi yang baik mempunyai
visi dan misi yang kedepan serta cemerlang. Pimpinan dalam organisasi organisasi adalah jabatan
atau posisi seseorang dalam sesebuah organisasi. Kepimpinan merupakan kemampuan
dan keterampilan seseorang yang memduduki jabatan sebagai pemimpin. Kepimpinan berlaku
apabila seseorang mendorong, memujuk dan mempengaruhi orang lain untuk mencapai
objektif organisasi. Kejayaan organisasi bergantung kepada kepimpinan yang
berwibawa. Sekolah yang berkesan dipimpin oleh pengetua yang cemerlang (
AbdKarim 1989 ). Selain itu, menurut (
Robbins, 2033 ) organisasi adalah suatu badan yang dianggotai oleh pelbagai individu
dengan kelebihan yang pelbagai yang menjalankan tugas dan peranan yang berbeza bagi
mencapai matlamat yang sama.
ISI PENTING
Kepimpinan di peringkat
sekolah dibahagikan kepada empat iaitu Autokratik, Demokratik, Laissez – Faire
dan Kontigensi. Autokratik adalah kepimpinan secara sehala iaitu daripada seorang
pemimpin kepada orang yang dipimpinnya. Demokratik pula mengamalka sikap adil dan
sama rata. Bagi Laissez – Faire pula, ianya bertentangan dengan apa yang
diamalkan oleh Autokratik. Yang terakhir adalah kontigensi iaitu kepimpinan
yang berpandukan kepada sesebuah situasi yang sedang dihadapi. Antara contoh kepimpinan
autokratik yang diamalkan di sekolah ialah pengetua member arahan, guru – guru hanya
mendengar dan mengikut sahaja . Guru – guru tidak diberi peluang untuk menyuarakan
pendapat atau member cadangan. Jadi, ia akan menyebabkan motivasi guru – guru
menjadi rendah. Maka, guru – guru akan terlalu bergantung kepada pengetua.
Selain itu, gaya kepimpinan
Demokratik pula yang diamalkan di sekolah ialah interaksi dua hala. Pengetua akan
berbincang, menerima dan member pandangan serta member peluang kepada guru
untuk menaja idea. Setiap sesuatu perkara
diputuskan melalui suara majoriti. Gaya kepimpinan ini amat disukai oleh para
guru dan staf lain kerana ia lebih banyak berbincang atau membuat keputusan bersama
– sama. Gaya ini akan menimbulkan suasana kondusif menyebabkan guru – guru
dapat menumpukan sesi pengajaran dan pembelajaran dengan lebih tenang dan gembira.
Dapat menjalankan tugas dengan lebih berkesan
dan cemerlang. Mengalakkan kerjasama, hormat dan hubungan mesra antara pelajar dengan
guru. Tapi gaya ini juga mempunyai kelemahan iaitu tempoh masa untuk membuat keputusan
adalah lebih lama untuk medapatkan keputusan yang tepat dan bernas.
Sehubungan dengan itu,
gaya lain yang diamalkan di sekolah adalah Laissez – Faire. Gaya ini bertentangan
dengan Autokratik kerana ia menyebabkan seseorang guru tidak mempunyai keyakinan
diri dan tidak mempunyai matlamat yang tetap. Pengetua memberikan kebebasan sepenuhnya kepada
guru untuk membuat keputusan. Pengetua tidak membuat penilaian , tidak member pujian,
kritikan, idea dan nasihat kecuali diminta oleh ahli atau guru. Pengetua tidak menentukan
tugas dan tanggungjawab ahli atau guru. Pengetua tidak menekankan prestasi,
pencapaian dan kecemerlangan guru – guru. Jadi dalam hal in akan menyebabkan
guru – guru melakukan kerja dengan sambil lewa atau curi tulang dan menyebabkan
organisasi menjadi tidak teratur dan kerja yang perlu dilaksanakan menjadi tertunggak.
Seterusnya, gaya kepimpinan
Kontingensi. Dimana semua sumbangan pemimpin
dilihat dalam bentuk keberkesanan prestasi kumpulan yang bergantung pada gaya kepimpinan
dan kesesuaian yang dihadapinya. Tiada cara khusus yang sama dalam semua keadaan
untuk memimpin dan mentadbir organisasi sekolah. Gaya ini melibatkan tiga
factor utama yang mempengaruhi kesesuaian dan mempengaruhi keberkesanan pemimpin
iaitu hubungan antara pemimpin dan anggota, struktur tugas dan posisi kuasa. Menurut
Noriati A.Rashidet . al. ( 2010 ) . Teori atau model Kontingensi sering dibuat atau
disebut sebagai teori situasi ketan teori ini mengemukakan kepimpinan yang
bergantung pada situasi. Model atau teori Kontigensi Fiedler ini menjelaskan tentang
kelompok efektif yang bergantung pada kecocockan antara gaya kepimpinan yang
berinteraksi dengan subordit sehingga situasi menjadi pengendali dan berpengaruh
terhadap pemimpin. Misalnya menurut Syed Ismail Bin Syed Mustapa & Ahmad
Subki Bin Maskon ( 2010 ) kepimpinan ini boleh dilihat apabila guru besar menyesuaikan
gaya kepimpinannya mengikut keadaan atau keperluan yang wujud.
Antara ciri – cirri seorang
guru yang berkepimpinan adalah berdasarkan amalan pembelajaran yang berterusan,
tidak mementingkan diri sendiri, berkebolehan dalam memipin, mampu menjadi teladan
untuk para pelajar dan bijak dalam membuat sesuatu keputusan. Menjadi seorang
guru berkemahiran membuat keputusan adalah sangat penting. Hal ini kerana apabila
seorang guru gagal dalam membuat keputusan yang melibatkan para pelajarnya, dia
akan melihat kegagalanya itu merosakkan diri para pelajarnya.
Gaya pengajaran seseorang guru itu menunjukka bagaimana
sikap kepimpinan yang diamalkannya di dalam kelas. Kepimpinan di dalam kelas atau
bilik darjah ini melibatkan cara guru – guru menarik perhatian para pelajarnya dan
membuatkan para pelajar focus sepanjang sesi pembelajaran berlangsung.
Kemahiran ini juga wujud apabila para guru ini menguruskan sesebuah kelas yang
mempunyai para pelajar dengan tahap kepintaran dan perkembangan berbeza.
KESIMPULAN
Sebagai kesimpulannya,
dalam menjayakan sesebuah organisasi, pemimpinnya perlulah mempunyai semangat kepimpinan
yang tinggi agar dapat menyakinkan anak buahnya dan juga masyarakat sekeliling.
Di sekolah pengetua sebagai pemimpin yang dibantu oleh guru – guru yang lain
sentiasa berusaha untuk memastikan semua para pelajarnya dapat mencapai kejayaan
yang diigini. Kepimpinan dan organisasi amat
penting bagi membangunkan sesebuah organisasi. Hakikatnya, guru tetap perlu
menjaga integriti dalam menjalankan tanggungjawab sebagai pendidik anak bangsa.
Dalam kontek sini, semua guru dan warga sekolah perlu mengamalkan sikap
professional dan lebih terbuka dalam menghadapi senario ini dengan menganggapnya
tidak lebih dari sekadar pandangan yang positif.
SUMBER
Ishak
Mad Shah ( 2008 ) Kepimpinan Dan Hubungan
Interpersonal Dalam Organisasi Johor
Universiti Teknologi Malaysia HM1261 1848
Abdul
Malek Bilal Sidek( 1995 ) Pengurusan Sumber
Pengajaran Dan Pembelajaran. Kuala
Lumpur Darul Fikir Z675 A23 1995.
No comments:
Post a Comment