Wednesday, March 27, 2019

TAJUK 4 : PENGURUSAN MURID


TAJUK 4 : PENGURUSAN MURID

PENGENALAN
            Menurut Jaafar Muhammad ( 1998 ) mendefinisikan pengurusan murid sebagaisatu proses yang digunakan untuk mengagihkan input – input organisasi dengan cara perancangan, pengorganisasi, pengarahan dan pengawalan. Hal ini bertujuan untuk mengeluarkan output ( perkhidmatan ) yang diperlukan oleh pelanggan supaya objektif organisasi dapat dicapai. Proses pengurusan murid ini terdiri daripada beberapa aspek iaitu proses perancangan, pentadbiran dan pengawalan atau pemulihan.
            Menurut Azman B. Hj Adnan ( InstitutAminuddinBaki ) di dalam kursus Pengurusan dan kepimpinan menyatakan bahawa berlandaskan konsep pengurusan, pengurusan murid merupakan satu proses mengendalikan resos – resos sama ada manusia atau fizikal dengan tujuan untuk mencapai objektif pada tahap yang memuaskan. Dalam erti kata lain, pengurusan murid merupakan proses – proses yang berkaitan dengan perancangan kerja atau program bagi murid dan program secara berkesan, pengawalan dan penilaian prestasi murid dan program serta pemilihan cara atau kaedah yang berkesan dalam pengurusan organisasi.
ISI – ISI PENTING
            Isi penting yang saya perolehi dalam topik ini adalah mengenai Sistem Maklumat Murid Berkomputer ( SMM ), Pentaksiran Berasaskan Sekolah ( PBS , E – Pantau dan Sistem Laporan Adab Belajar, Sistem Maklumat Murid Berkomputer ( SMM ) ini mula diperkenalkan pada tahun 2000 oleh Tuan Haji MohdYusod bin Muda, yang pada ketika itu beliau merupakan Guru Besar di Sekolah Kebangsaan Seri Kemaman pada masa itu. Sistem Maklumat Murid Berkomputer ( SMM ) mengandungi beberapa maklumat seperti senarai rekod kesihatan murid, rekod Rancangan Makanan Tambahan, rekod skim pinjaman buku teks, rekod kedatangan harian, dan kemudahan mendaftar untuk murid.
            Pentaksiran Berasaskan Sekolah pula ini merupakan satu pentaksiran yang bersifat holistic iaitu dari aspek kognitif ( intelek ), afektif ( emosi dan rohani ) dan psikomotor ( jasmani ) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum Kebangsaan Malaysia. PBS ini telah mula dilaksanakan di sekolah rendah dan menengah pada tahun 2011 dan diperkenalkan di peringkat sekolah menengah pada tahun 2012. Pada tahun 2016, murid – murid sekolah rendah telah menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah ( UPSR ) yang di tambah baik. Dan pada tahun 2014 pula Penilaian Menegah Rendah( PMR ) telah dilaksanakan sepenuhnya dalam bentuk PBS. Matlamat PBS adalah untuk menilai perkembagan dan kemajuan murid secara menyeluruh melalui aspek pengetahuan, kemahiran serta nilai untuk mengetahui kekuatan dan kelemahan bagi membuat tindakan susulan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pihak sekolah merupakan individu yang akan mengendalikan PBS dan pentaksiran dilaksanakan oleh guru – guru mata pelajaran secara berterusan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. PBS perlu dirancang, diskor dan dilaporkan secara terancang mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia agar mampu meningkatkan kebolehpercayaan dan kesahan skor pentaksiran yang dilaksanakan.
            Seterusnya, E – Pantau merupakan gabungan antara Sistem Maklumat Murid Berkomputer dan Sistem Pengurusan Peperiksaan untuk memantau prestasi peperiksaan bulanan di sekolah – sekolah . Sistem ini dicipta kerana ingin mengurangkan beban yang dipikul oleh guru – guru membuat analisis seperti yang dikehendaki sehingga menjejaskan proses pengajaran dan pembelajaran di bilik – bilik darjah. Justeru itu, sistem E – Pantau ini juga membolehkan sekolah – sekolah menentukan Take – off Value ( TOV ) setiap murid sebelum melaksanakan Expected Target Result ( ERT ).
            Selain itu, pada bulan Januari 2004, Sistem Laporan Adab Beajar telah diperkenalkan di sekolah ekoran daripada cadangan Kementerian Pendidikan( 2003 ).  Sistem ini dilaksanakan untuk menilai murid dari segi pencapaian akademik dan mereka perlu dinilai secara keseluruhan iaitu merangkumi aspek perkembangan emoasi dan tingkah laku. Tambahan pula, Sistem Laporan Adab Belajar merupakan satu medium untuk melaporkan dengan lebih komprehensif berdasarkan penilaian yang dilakukan secara menyeluruh terhadap setiap murid. Penilaian ini dilaksanakan oleh guru kelas dan guru mata pelajaran di sekolah tersebut.
            Seterusnya, isi penting yang saya perolehi adalah mengenai kesediaan murid belajar. Menurut Pusat Rujukan Persuratan Melayu, istilah ‘ kesedian ‘ ditakrifkan sebagai perihal sedia, kesanggupan atau kerelaan. Manakala istilah ‘ belajar ‘ pula bermaksud berusaha untuk memperoleh ilmu pengetahuan. Oleh itu, ‘ kesedian belajar ‘ boleh ditakrifkan sebagai keadaan status diri individu yang rela untuk menerima suatu ilmu pengetahuan dengan berfikiran terbuka daripada menerima suatu ilmu pengetahuan dengan berfikiran terbuka daripada persekitarannya.  Terdapat tiga jenis kesediaan belajar iaitu kesediaan kognitif, kesediaan afektif, dan kesediaan psikomotor. Kesediaan konitif adalah kesediaan belajar untuk melakukan aktiviti aktiviti seperti berfikir, menaakul, menganalisis dan menilai. Keupayaan kesedian kognitif ini akan bertambah mengikut tahap perkembangan umur seseorang. Piaget ( 1952 ) mengatakan bahawa teori ini boleh diaplikasikan untuk merancang aktiviti pembelajaran dan objektif.  Kesediaan afektif pula merujuk kepada sikap kesedaran, keinginan, semangat, ketekunan, perasaan dan minat seseorang untuk melaksanakan suatu aktiviti. Manakala kesediaan psikomotor pula berkaitan dengan penggunaan keperluan kemahiran dan penyelarasan tulang dan oto aktiviti fizikal. Kesediaan psikomotor ini harus diambil kira kerana setiap murid mempunyai potensi dan tindakan fizikal yang berlainan walaupun berada pada umur yang sama.
            Selain itu, terdapat faktor domain yang mempengaruhi kesediaan belajar iaitu factor pengalaman dan kemantangan. Faktor pengalaman adalah pengalaman yang asas mampu menyediakan individu mengikut proses pengajaran dan pembemlajaran dengan lebih mudah dan jelas. Faktor kematangan pula berkaitan dengan proses pertumbuhan yang wujud dalam setiap diri murid, dan merupakan unsur yang penting dalam prasyarat pembelajaran berkesan. Faktor ini dibahagikan kepada empat peringkat iaitu kemantangan fizikal, mental, social dan emosi.
KESIMPULAN
            Sebagai rumusnya, seorang guru itu seharusnya tidak memberikan focus yang sepenuhnya kepada aktiviti mengajar dalam proses pengajaran dan pembelajaran sahaja. Guru  tersebut haruslah mengetahui tentang pengurusan murid dan mengaplikasikannya kepada setiap murid. Ini kerana murid – murid tersebut memerlukan seorang penolong yang arif untuk menolong mereka melebarkan sayapnya ketahap yang lebih tinggi dalam dunia pendidikan.

RUJUKAN

Ang Jit Eng( 2007 ) pengurusan disiplin murid Kuala Lumpur PTS Professional Publishing LB3012 4 M4 A54
Mizan Adiliah Ahmad Ibrahim ( 2001 ) Pengurusan Perkhidmatan Personalia Murid     shah alam Selangor cerdik pub lb 10275 m59
Abdul Malek Bilal Sidek( 1995 ) pengurusan sumber pengajaran dan pembelajaran.      Kuala Lumpur Darulfikri Z675 A23 1995


No comments:

Post a Comment

GAMBAR AHLI KUMPULAN 6

Dari kiri, Fatimah Hamizah Binti Abdul Shukor ( D20181083523), Fatin Binti Itam (D20181083021), Mohamad Jalil Hakimi Bin Hassan (D2018...