TAJUK
1 : MENGURUS PEMBELAJARAN
PENGENALAN
Mengurus
adalah satu alat yang penting bagi mengawal kelakuan dan sikap pelajar. Apabila
guru bijak menguruskan pelajar, maka guru akan dapat mengatasi masalah yang
timbul sewaktu proses pembelajaran malah akan meningkatkan prestasi akademik
pelajar. Pengurusan biasanya untuk mencapai objektif dengan memberikan tugasan kerja
kepada orang lain supaya kerja dapat dilaksanakan bagi mencapai objektif tersebut.
Umumnya, “ Pembelajaran merupakan proses memperolehi lmu pengetahuan atau kemahiran
“. Mengikut Robert M. Gagne (1970) dalam The Condition of Learning,
Pembelarajan merupakan“ Perubahan tingkah laku atau kebolehan seseorang yang
dapat dikekalkan, tidak termasuk perubahan yang disebabkan proses pertumbuhan
“. Selain itu, mengikut Woolfolk (1980), Pembelajaran dilihat sebagai perubahan
dalaman yang berlaku kepada seseorang dengan membentuk perkaitan yang baru,
atau sebagai potensi yang sanggup menghasilkan tindak balas yang baru. Pembelajaran
merupakan proses yang berterusan dan ianya boleh berlaku secara formal atau tidak
formal. Mengurus pembelajaran merupakan sesuatu yang penting untuk memastikan
proses pembelajaran itu sendiri berjalan dengan lancar.
ISI PENTING
Terdapat tiga teori utama
yang digunakan dalam bidang ini, iaitu Fungsionalisme, Konflik dan Interksionalisme.
Teori Fungsionalisme adalah mengkaji perlakuan social atau institusi dalam kegiatan
yang menyumbang kepada penerusan masyarakat. Manakala teori konflik merujuk kepada
persoalan mengenai sama ada struktur – struktur masyarakat seperti ekonomi,
pendidikan, politik, social dan agama yang membawa kepada kesejahteraan manusia.
Dalam konteks ini, kita lebih menumpu kepada aspek pendidikan. “ Persoalan pertama
apakah aspek pembelajaran yang perlu diuruskan oleh pelajar. “ Pertamanya pengurursan
masa yang berkesan. Merancang jadual waktu harian. Bertujuan untuk perancanganj
adual waktu dibuat agar kesesuaian waktu untuk belajar dan aktiviti seharian lebih
tersusun dan bermakna. Selain itu, penuhkan masa lapang. Masa lapang boleh dipenuhi
semasa menunggu bas. Dalam perjalanan, semasa menunggu giliran di pejabat pos atau
kantin sekolah dan sebagainya untuk melakukan kerja ringan seperti membaca,
menulis nota atau setidak – tidaknya berfikir sesuatu yang bermanfaat. Seterusnya,
rancangan bertindak dikaitkan dengan susunan tugas dan tanggungjawab yang perlu
dilakukan pada hari itu mengikut keutamaan.
Teori kedua ialah Interaksionisme
yang membincangkan mengenai perkembangan kognitif, pemerolehan moral dan perkembangan
kemahiran sosial. Sosiologi terdiri daripada tiga jenis, iaitu sosialitasi
primer yang berlaku dalam keluarga dan memainkan peranan penting dalam perkembangan
kemahiran sosial. .Kedua adalah sosialisasi sekunder yang merupakan proses
bagaimana budaya dipindahkan kepada individu melalui agen sosialisasi seperti rakan,
guru, media massa, dan sebagainya. Persoalan kedua yang timbul “ Apakah factor
luaran yang mempengaruhi seseorang pelajar dalam menguruskan pembelajaran “ . Menurut
Chalak, A &Kassalan, Z (2010) adalah merujuk kepada motivasi yang terbina dipengaruhi
oleh factor luaran seseorang. Beliau telah menfokuskan factor ekstrinsik kepada
factor penyebab yang diperoleh dari luar diri seseorang yang telah menyatukan motivasi
di dalam diri pelajar tentang keanggotaan dalam menguasai bahasa masyarakat. Antara
factor persekitaran yang mempengaruhi seseorang pelajar adalah keluarga,
pengaruh rakan sebaya dan sekolah. Teori yang ketiga pula, adalah teori
Konflik. Dipelopori oleh Karl Marx (1818 – 1883 ) dan diikuti oleh Max Webber (
1864 – 1920 ). Teori ini melihat masyarakat daripada pelbagai perspektif konflik
dan perubahan. Konflik boleh berlaku antara kelas social berbeza, kelas sosial
yang sama, dalam keluarga atau kumpulan yang mahukan perubahan serta konflik
yang menyumbang kepada perubahan sosial. Hal ini menimbulkan beberapa faktor. Antaranya,
factor ekonomi seperti tanah, modal, industri, dan perdagangan merupakan asas kepada
pembentukan masyarakat. Faktor selain ekonomi seperti agama, institusi politik
, keluarga dan pendidikan dikenali sebagai super struktur yang dibentuk dan dipengaruhi
oleh factor asas ekonomi. Teori Konflik melihat pendidikan sebagai alat yang
digunakan oleh pihak dominan untuk kekalkan kuasanya. Mengaitkan fenomena di
sekolah dengan apa yang berlaku di luar seperti latar belakang keluarga, kelas
sosial dan sebagainya. Maka, perkembangan diri tidak diutamakan kerana ia dapat
member dorongan yang besar kepada pelajar sebagai contoh semangat daripada ibubapa
dan guru.
KESIMPULAN
Terdapat perbezaan yang
jelas antara teori – teori yang dikemukan oleh golongan bijak pandai. Sebagai perbandingan,
didapati bahawa perkara yang diutamakan oleh ahli – ahli Fungsionalisme dan Konflik
ialah bagaimana cara untuk menyatukan masyarakat dan bagaimanakah perubahan
social itu berlaku. Manakala ahli – ahli teori Interaksionimse simbolik lebih menumpukan
proses hubungan bersemuka individu dalam konteks kehidupan sosial. Dengan erti
kata lain, penganalisis mereka berbeza daripada aspek makro dan mikro.
SUMBER
Abdul Malek Bilal Sidek (1995) Pengurusan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran.
Kuala Lumpur DarulFikri Z675 A23 1995
SaidatulAinoorShaharim (2015) Analisis Interaksi Guru Pelajar Persekitaran
Pembelajaran Dan Komitmen Pelajar Terhadap
Keselesaan Biologi Tanjung Malim
Fakulti Sains dan Matematik University Pendidikan Sultan Idirs LB3013 S252015
No comments:
Post a Comment