Saturday, March 23, 2019

TAJUK 1 : MENGURUS PEMBELAJARAN


TAJUK 1 : MENGURUS PEMBELAJARAN

PENGENALAN
Mengurus adalah satu alat yang penting bagi mengawal kelakuan dan sikap pelajar. Apabila guru bijak menguruskan pelajar, maka guru akan dapat mengatasi masalah yang timbul sewaktu proses pembelajaran malah akan meningkatkan prestasi akademik pelajar. Pengurusan biasanya untuk mencapai objektif dengan memberikan tugasan kerja kepada orang lain supaya kerja dapat dilaksanakan bagi mencapai objektif tersebut. Umumnya, “ Pembelajaran merupakan proses memperolehi lmu pengetahuan atau kemahiran “. Mengikut Robert M. Gagne (1970) dalam The Condition of Learning, Pembelarajan merupakan“ Perubahan tingkah laku atau kebolehan seseorang yang dapat dikekalkan, tidak termasuk perubahan yang disebabkan proses pertumbuhan “. Selain itu, mengikut Woolfolk (1980), Pembelajaran dilihat sebagai perubahan dalaman yang berlaku kepada seseorang dengan membentuk perkaitan yang baru, atau sebagai potensi yang sanggup menghasilkan tindak balas yang baru. Pembelajaran merupakan proses yang berterusan dan ianya boleh berlaku secara formal atau tidak formal. Mengurus pembelajaran merupakan sesuatu yang penting untuk memastikan proses pembelajaran itu sendiri berjalan dengan lancar.

ISI PENTING
            Terdapat tiga teori utama yang digunakan dalam bidang ini, iaitu Fungsionalisme, Konflik dan Interksionalisme. Teori Fungsionalisme adalah mengkaji perlakuan social atau institusi dalam kegiatan yang menyumbang kepada penerusan masyarakat. Manakala teori konflik merujuk kepada persoalan mengenai sama ada struktur – struktur masyarakat seperti ekonomi, pendidikan, politik, social dan agama yang membawa kepada kesejahteraan manusia. Dalam konteks ini, kita lebih menumpu kepada aspek pendidikan. “ Persoalan pertama apakah aspek pembelajaran yang perlu diuruskan oleh pelajar. “ Pertamanya pengurursan masa yang berkesan. Merancang jadual waktu harian. Bertujuan untuk perancanganj adual waktu dibuat agar kesesuaian waktu untuk belajar dan aktiviti seharian lebih tersusun dan bermakna. Selain itu, penuhkan masa lapang. Masa lapang boleh dipenuhi semasa menunggu bas. Dalam perjalanan, semasa menunggu giliran di pejabat pos atau kantin sekolah dan sebagainya untuk melakukan kerja ringan seperti membaca, menulis nota atau setidak – tidaknya berfikir sesuatu yang bermanfaat. Seterusnya, rancangan bertindak dikaitkan dengan susunan tugas dan tanggungjawab yang perlu dilakukan pada hari itu mengikut keutamaan.
            Teori kedua ialah Interaksionisme yang membincangkan mengenai perkembangan kognitif, pemerolehan moral dan perkembangan kemahiran sosial. Sosiologi terdiri daripada tiga jenis, iaitu sosialitasi primer yang berlaku dalam keluarga dan memainkan peranan penting dalam perkembangan kemahiran sosial. .Kedua adalah sosialisasi sekunder yang merupakan proses bagaimana budaya dipindahkan kepada individu melalui agen sosialisasi seperti rakan, guru, media massa, dan sebagainya. Persoalan kedua yang timbul “ Apakah factor luaran yang mempengaruhi seseorang pelajar dalam menguruskan pembelajaran “ . Menurut Chalak, A &Kassalan, Z (2010) adalah merujuk kepada motivasi yang terbina dipengaruhi oleh factor luaran seseorang. Beliau telah menfokuskan factor ekstrinsik kepada factor penyebab yang diperoleh dari luar diri seseorang yang telah menyatukan motivasi di dalam diri pelajar tentang keanggotaan dalam menguasai bahasa masyarakat. Antara factor persekitaran yang mempengaruhi seseorang pelajar adalah keluarga, pengaruh rakan sebaya dan sekolah.          Teori yang ketiga pula, adalah teori Konflik. Dipelopori oleh Karl Marx (1818 – 1883 ) dan diikuti oleh Max Webber ( 1864 – 1920 ). Teori ini melihat masyarakat daripada pelbagai perspektif konflik dan perubahan. Konflik boleh berlaku antara kelas social berbeza, kelas sosial yang sama, dalam keluarga atau kumpulan yang mahukan perubahan serta konflik yang menyumbang kepada perubahan sosial. Hal ini menimbulkan beberapa faktor. Antaranya, factor ekonomi seperti tanah, modal, industri, dan perdagangan merupakan asas kepada pembentukan masyarakat. Faktor selain ekonomi seperti agama, institusi politik , keluarga dan pendidikan dikenali sebagai super struktur yang dibentuk dan dipengaruhi oleh factor asas ekonomi. Teori Konflik melihat pendidikan sebagai alat yang digunakan oleh pihak dominan untuk kekalkan kuasanya. Mengaitkan fenomena di sekolah dengan apa yang berlaku di luar seperti latar belakang keluarga, kelas sosial dan sebagainya. Maka, perkembangan diri tidak diutamakan kerana ia dapat member dorongan yang besar kepada pelajar sebagai contoh semangat daripada ibubapa dan guru.

KESIMPULAN
            Terdapat perbezaan yang jelas antara teori – teori yang dikemukan oleh golongan bijak pandai. Sebagai perbandingan, didapati bahawa perkara yang diutamakan oleh ahli – ahli Fungsionalisme dan Konflik ialah bagaimana cara untuk menyatukan masyarakat dan bagaimanakah perubahan social itu berlaku. Manakala ahli – ahli teori Interaksionimse simbolik lebih menumpukan proses hubungan bersemuka individu dalam konteks kehidupan sosial. Dengan erti kata lain, penganalisis mereka berbeza daripada aspek makro dan mikro.

SUMBER
Abdul Malek Bilal Sidek (1995) Pengurusan Sumber Pengajaran dan Pembelajaran.     Kuala Lumpur DarulFikri Z675 A23 1995
SaidatulAinoorShaharim (2015) Analisis Interaksi Guru Pelajar Persekitaran       Pembelajaran Dan Komitmen Pelajar Terhadap Keselesaan Biologi Tanjung         Malim Fakulti Sains dan Matematik University Pendidikan Sultan Idirs LB3013 S252015

No comments:

Post a Comment

GAMBAR AHLI KUMPULAN 6

Dari kiri, Fatimah Hamizah Binti Abdul Shukor ( D20181083523), Fatin Binti Itam (D20181083021), Mohamad Jalil Hakimi Bin Hassan (D2018...