TAJUK
2 : PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN
PENGENALAN
Menurut
Kamus Dewan Bahasa Edisi Keempat, Pengurusan bermaksud kerja mengurus sesuatu perkara
secara berterusan. Manakala Pembelajaran bermaksud proses sesuatu perkara yang
baharu. Pengurusan dan Pembelajaran melibatkan proses merancang, memimpin dan megawal
daya usaha untuk mewujudkan sesuatu perubahan dalam diri seseorang yang tidak disebabkan
oleh pertumbuhan. Definisi Pengurusan
merujuk kepada proses merancang, mengelola, memimpin dan mengawal daya usaha ahli
– ahli organisasi dan menggunakan sumber – sumber lain untuk mencapai matlamat
yang ditentukan (Stoner, 1984). Manakala menurut ( Robbins, 1984 ) Pengurusan merujuk
kepada proses untuk mendapatkan kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mecapai
matlamat.
ISI PENTING
Antara kaedah pembelajaran
yang sering digunakan adalah kaedah berpusatkan guru, berpusatkan pelajar,
berpusat bahan dan kaedah mengaitkan dengan pengalaman. Menurut Ewert, Place
dan Sibthorp (2005), kaedah pengajaran dan pembelajaran yang dikaitkan dengan pengalaman
mampu mendedahkan para pelajar kepada pengalaman sebenar berbanding dengan pembelajaran
secara teori sahaja. Berpusatkan guru mestilah guru yang menguasai proses
pengajaran dan pembelajaran. Guru mengarah pemikiran dan penglibatan pelajar.
Sebagai contoh kuliah, penghafalan, menyalin nota, membuat latihan serta soalan
– soalan yang diberi oleh guru. Manakala berpusatkan pelajar pula ialah pelajar
mengambil alih sedikit tanggungjawab untuk apa yang diajar dan bagaimana ia dapat
mempelajarinya. Murid digalakkan untuk melibatkan
secara aktif dalam aktivit yang dirancang sama ada secara individu, kumpulan kecil
atau kelas. Pengajaran dijalankan secara individu atau kumpulan – kumpulan kecil
dan tidak dijalankan secara keseluruhan kelas.
Pengurusan sekolah adalah
sebuah sistem pengurusan organisasi bagi menjamin matlamat yang ditetapkan dapat
dicapai dengan lancar. Namun, pengurusan sekolah menjadi semakin sukar dengan cabaran
– cabaran yang semakin bertambah standing dengan kemajuan Negara. Kesukaran ini,
juga disebabkan oleh pembaharuan sistem pendidikan yang memerlukan komitmen
yang tinggi daripada semua guru. Sebagai contoh pengurusan yang terdapat di
sekolah ialah pusat sumber, bilik pembelajaran atau bilik darjah, tingkah laku atau
disiplin, penasihat, multi budaya, multi budaya, sekolah dan masyarakat serta pengurusan
kokorikulum.
Antara prinsip yang
perlu diamalkan dalam sesi pembelajaran adalah ianya mestilah kondusif,
bermatlamat dan mampu mendorong para pelajar.Suasana yang kondusif sedikit sebanyak
dapat mrningkatkan minat belajar dalam diri para pelajar. Ditambah pula dengan dorongan
yang positif daripada guru, pelajar – pelajar ini akan lebih bersemangat dalam menuntut
ilmu .Antara prinsip pembelajaran yang lain ialah pembelajaran yang tidak boleh
diwakilkan dimana pembelajaran hendaklah berlaku secara langsung melalui aktiviti
– aktiviti pembelajaran dan bukan dilakukan oleh guru atau oleh orang lain.
Selain itu, guru perlulah bertindak sebagai penggerak, pendorong, penyokong,
dan pemudahcara kepada pelajar malalui sokongan emosi dan intelek yang
berterusan.
KESIMPULAN
Profesion pengajar adalah
tugas professional yang memerlukan daya tahan, daya saing dan kemahiran –
kemahiran yang penting seperti kemahiran pengurusan, kemahiran kepimpinan dan lain
– lain. Seorang guru yang baik adalah mereka yang mampu menguruskan proses
pengajaran dan pembelajaran dengan baik. Kemampuan para guru dalam pengurusan dan
pembelajaran mampu mewujudkan suasana yang ceria, kondusif dan menyeronokkan untuk
para pelajar. Seorang guru haruslah bersedia dan mempunyai kemahiran dalam pengurusan
di sekolah yang melibat kan pentadbiran, kelas, kokurikulum dan tingkahlaku pelbagai
murid agar pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan berkesan.
SUMBER
Akhiar
Pardi Shamsina Shamsudin (2008) Rancangan
Pengajaran Harian Dalam Pengurusan
Pengajaran Pembelajaran Untuk Bakal Guru Guru Dalam Perkhidmatan Dan Pensijilan 2008 Puchong Selangor Penerbitan
Multimedia S DN BHD LB2806 15
A34 2010
Abdul
Malek Bilal Sidek(1995) Pengurusan Sumber
Dan Pembelajaran Kuala Lumpur Darul Fikri
Z675 A23 1995
No comments:
Post a Comment